Januari 17-nyhetsbrev

2017-01-25 14:41:15

Hej och gott nytt år!

Först vill jag be om ursäkt för en mycket dålig uppdatering under hösten. Det har varit väldigt mycket arbete, som gjort att just BOL och uppdateringarna legat på sparlåga. Jag hoppas kunna bättra mig nu under vårterminen!

Som vanligt är det mycket som händer inom olika områden i vår förening. Här kommer en sammanfattning:

• SwedPedMed: Nu har det på gång! Anders Rane och jag har efter många turer med olika aktörer, fått klartecken från KI-KTA (Karolinska trial alliance). Med denna bas kommer vi nu att bygga det svenska nätverket. Mycket glädjande!
  • NordicPedMed. Som ni vet representeras Sverige i det nordiska nätverket NordicPedMed. Vi kommer att vara del i ett större nätverk, som nu söker anslag från EC Horizon 2020; IMI2 Call10. Genom att samverka inom Norden och verka som en samlad enhet med internordiskt nätverk och internationell samverkan, tror vi att chanserna ökar för att komma i anspråk.
  • Kursen ”Läkemedel till barn – vad behöver Du veta?”, som vi ordande i oktober 2016 i samarbete med GRIP gav mersmak och vi undersöker nu möjligheterna till en fortsättning detta år.
  • Läkemedelsverket arbetar vidare med uppdraget ”barn och läkemedel” och rapporterar regelbundet. Jag hoppas ni har möjlighet att följa med där. https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso—sjukvard/Lakemedel-for-barn/Om-barnlakemedel-och-anvandning/
  • Vi har också ett gediget program på BARNVECKAN 2017 i Göteborg, med såväl kurser som symposium. Välkomna! http://www.malmokongressbyra.se/barnveckan_2017/vetenskapligt_program
  • På barnveckan kommer vi att ha vårt tredje årsmöte. Jag hoppas att många i föreningen dyker upp! Många i styrelsen har nu suttit i de två år som de är valda, och vi behöver välja ny styrelse. Jag uppmanar därför alla i föreningen att anmäla sitt intresse för att utveckla BOL genom styrelsearbete! Anmäl till mig; naumburg@umu.se eller valberedningen: Katarina.wide@ki.se

God fortsättning på det nya året!

Barnläkare Östersund

Lektor pediatrik, Umeå Universitet

Ordföranden i BLF ”Barn och läkemedel”