December-nytt

Hej alla medlemmar i BOL (Barn och läkemedel)!

Från en ovanligt varm höst är det nu snart dags för jullov. Här kommer en rapport om vad som händer inom vår förening.

1. Den elektroniska läkemedelsanvisningen e-Ped är tillgänglig för alla på eped.se och många landsting har anslutit sig.
  1. GRIP, endagskursen om barn och läkemedel genomfördes i oktober med god uppslutning och lovord från kursdeltagarna. Vi har i dagarna beslutat att kursen ska återkomma under hösten 2016. Håll utkik!
  1. Arbetet med SwePedMed går långsamt med ändå framåt. Vi har haft kontakt med socialdepartementet, läkemedelsverket och regeringens samordnare för Life Science. Dessutom kommer vi att i januari träffa kommittén för samordning av kliniska prövningar, som har sitt säte i Göteborg. Kommittén samordnar ett nätverk för stöd av kliniska studier i Sverige.
  1. På BARNVECKAN i Östersund kommer BOL att den 28 april hålla dels en minikurs om säkerhet och kliniska aspekter på läkemedelshantering hos barn och dels ett symposium om läkemedelsprövningar. Då kommer vi också att ha vårt andra årsmöte! Ni är alla kallade och mycket välkomna till Östersund!
  1. Vi har också haft kontakt med NIH om en webinarserie ”Principles of Pediatric Clinical Pharmacology Webinar Series” som görs tillgänglig för oss, antingen live (se bifogat schema) eller på nätet via länk. Vi har tidigare annonserat denna fantastiska utbildningsmöjlighet till er i föreningen. Eftersom det kan vara svårt för oss här i Sverige att passa tiden för föreläsningarna som äger rum kl 18.00 CET har vi fått möjligheten att se dem i efterhand i inspelat format. Det finns nu möjligheten att se den senaste föreläsningen på: https://circlesolutions.adobeconnect.com/p1swg22dvxh/

Du som är intresserad av alla föreläsningar behöver bara anmäla dig på följande adress (klicka på Register);

Glöm inte att fylla i utvärderingen efter att du sett ett webinar! Det uppskattas av NIH!

1. The European Society for Developmental, Perinatal and Paediatric Pharmacology (ESCPPP) har till sin styrelse valt Jenny Kindblom, som också är vår sekreterare i BOL! Bra! också för oss att ha direkt insyn i det Europeiska arbetet.

God jul och mycket gott nytt spännande läkemedelsår!

Hälsningar,

ordföranden BOL